OM ORTODOKSE IKONER
ORTODOKSE IKONER representerer
kanhende den viktigste og mest kraftfulle bevarte kristne kunst og kulturskatt i
vår tid.
Denne særegne og gamle kristne
spirituelle uttrykksform ,har blitt forvaltet svært godt av Østkirken,helt fra
de første århundrene av vår egen tidregning,videre gjennom middelalderen ,og
fram til idag.Etter at den kristne Kirken ble skilt i år 1054,og deretter ble
delt i en Østkirke og en Vestkirke ,har ikonene vært en vesentlig del av den
Ortodokse Kirkes hellige lære.
Dette veiskillet hvor den kristne
familien, øst og vest kirken ble skilt ,kalles Det store
Skismaet.
Man mener at katakombene i Roma
,de underjordiske hemmelige tunellene, hvor de første krIstne forbudte
menigheter gjemte seg,for å beskytte seg mot forforfølgelse og drap,var dekorert
med ikonaktige bilder.En annen teori er at legen Lukas,apostelen , malte den
aller første ikonen av Guds Mor,Maria.
Disse første bildene
la sannsynligvis et videre grunnlag for utviklingen av ikonografien ,slik vi
kjenner den idag
-Som er en kunstart med målsetning
å billedliggjøre og påminne beskueren om det livgivende evige Gudslyset. Ikon
betyr bilde ,på gresk.
På mange måter ,kan man si
at det er den evige Guddommelige lysenergien ikonmalerere har hatt som
mål å formidle i sine ikonmalerier gjennom
århundrene,Det var denne
Lysenergiens helbredende og styrkene kraft de første kristne martyrer var
villige til å gi sitt liv for. Mange av dem er da også avbildet ikonografisk
,med sine særegne glorier,eller haloer,i gamle kirker og
klostre.
Hvis man ikke har dette
grunnleggende aspektet med seg,når man møter ikoner,kan ikonene lett framstå som fremmede
merkelige bildefigurer med glorie ,uten innhold og
mening.
Det
er imidlertid alltid graden av formidlingsevne av Det indre Gudslyset ,det som
skal gjennomtrenger alle de mørkere lag,både i ikonarbeidet og i
menneskelivet,som kjennetegner
ikoners kvalitet.
Ikonkunst handler derfor om formidling av "Evig, indre
lys kraft" og ikke om ytre dekorativ perfesjonistisk kopieringsevne av
gamlereligiøse bilder.Ikoner er ikke i utgangspunktet ment å være dekorasjon
man bruker til å " å pynte opp"med,men mer som en uuttømmelig inspirasjonskilde
til ånderlig og spirituell vekst for
mennesket.
Et
ikon har derfor som mål og inspirere og påminne betrakteren om Gudslyset evige
tilstedeværelse i verden ,i tilværelsen, i Alt ,og i alle ,og er derfor et
viktig tilskudd og styrkende element i den kristne (ortodokse)
spiritualitet.
Derfor er det også ansett som helt naturlig i Østkirken
å ha et behov og ønske om denne påminnelsen av Lyset i familens indre liv, og i
hjemmet forøvrig -Og ellers i rom man ønsker å
opphøye.
Det
er altså ikke tilbedelse av underlige figurer ,i et dekorativt bilde det er
snakk om ,når den kristne østkirken bøjer seg ,av ære. foran ikonet og kysser
det.
Det
er en ærbødighet og dyp indre anerkjennelse og respekt for Gudslysets evige
tilstedeværelse ,både i andre mennesker og i en
selv.
Dette er verdifulle kristne grunnverdier å bringe
med seg i dagen,både hjemme og ute.
Vi ser idag at ikonets verdifulle
iboende kraft ny-oppdages av stadig flere ,også av de mange av dagens
moderne søkende mennesker,som befinner seg langt utenfor den ortodokse kristne
østkirkes rekker.
Mest kjent er nok de mange Madonna
ikonbilder .Guds Moderen, eller Theotokos ,som hun også kalles i Ortodoks
kristendom. Maria.Hun som sa ja til å bli Guds Mor. Tross alle utfordringer
,kjente og ukjente. Jomfruen med det underlige gammelmodige
Kristusbarnet hvilene i sin kjærlige favn. Hun som peker og viser vei til
Kristuslyset.
De fleste har støtt på disse
Madonnaer ,som en naturlig del av dagligliv, spiritualitet og trosliv ,når de
har vært ute og reist i sørligere og østliger deler av
Europa.
Vi lever i en tid hvor spirituell
og ånderlig søken er merkbart økende .
Identitet ,røtter og tilhørighet
representerer en viktig del av menneskelivet, også på et åndelig og spirituelt
plan .Det
jaktes på åndelig og spirituell tilhørlighet,trygghet, kraft ,forståelse og
svar,både høyt og lavt.
Det er derfor viktig å kunne
kjenne til at mange gamle ,virksomme og godt utprøvde åndelige og dypt
spirituelle kraftkilder er tilgjengelig, også i egen kulturs bakgård.Om enn noe
mer skjult og lavmælt enn mange andre tilbud man støter
på,
Hvorfor i all verden har så kun
den ortodokse kristne familiegrenen tatt seg bryet med å forvalte og verne disse
kraftfulle og styrkende kristne kulturskattene Lyskilden,,gjennom vår egen
kulturhistoriens mange ,og ofte mørke kapitler
?
Kanskje synes mange idag at denne
grunnleggende brikken i kristendommens kjerne ,fokus på Lysets potensiale i oss
alle,er blitt altfor lite ivaretatt i Vestkirken,etter skilsmissen i 1054?
Forskjellige sider av samme sak
er kanhende ivaretatt i de forskjellige grener av den kristne familien? Uten
mørke,er det vanskelig å oppleve Lys ,sies det,sies det i gamle
ordspråk.
Det viktigste bør være at
ikonene,som verdifulle billedlige hjelpemidler i spirituell kristen tradisjon
henseende , er godt ivaretatt og er tilgjengelig for alle i dag,Dette er således
også en universell spirituell kilde og gave, som påminner menneskets slumrende
spiritualitet om deres egentlige og sanne natur. Av lys.Til
Lys
De skinnende glorier er
billedgjørelsen av menneskets høyeste potensiale,"Det Hele Menneske ",som lever
i takt med ,og har åpnet seg opp for det livgivende evige Gudslyset i sitt
indre. Kjærligheten.Kanskej vår dypeste lengesel og det egentlige målet for all
vår jordiske streben?
Helgen Ikonene minner oss om alle
de som gav sitt liv for å formidle Gudslyset levende kraft videre til oss
andre.
Og selvfor den kristne
ikonograf/kunstner ,gjennom sitt møysommelige arbeid med å kopiere gamle
ikoner,eller male et helt nytt ikon,er arbeidets mål alltid det samme: å
videreformidle dette Gudslyset evige eksistens i sitt
arbeid.
Arbeidets med å føre ikonets
indre,underliggende lyskvaliteter ,gjennom mørkere lag,og fram til
overflaten ,etter meget strenge retningslinjer og tradisjonelle krav er en
møysommelig og tidkrevende prosess for
kunstneren.
Det kan ta måneder å male et ikon
tilfredstillende.
Lyset skal skinne ,og gjenkjennes
gjennom lag på lag av mørkere farger.
I håndmalte ikoner av høy
kvalitet,laget etter strenge tradisjonelle regler og kriterier brukes kun
naturmaterialer, for å lage den tradisjonelle eggtempera malingen,Og det
brukes ekte bladgull,og også noen ganger edelstener, for å formidle kraften og
styrken i det Uskapte evige Lys.
Lyset i ikonet skal kunne oppleves
som at det kommer innenifra, fra
selve kjernen.
Man skal berøres
dypt.
Det er naturligvis stor forskjell
på kvaliteten av håndmalte ikoner og på kopierte trykte ikonbilder,som
masseproduseres.
Det er også stor forskjell på
ikoner som er malt i dyp inspirasjon, tro og hengivenhet og ære for Guds
tilstedeværelse i Alt og alle, ,og for ikoner som kun kopieres av dekorativt
hensyn.
Det viktigste er kanhende
allikevel ,selve påminnelsen om Lysets evige tilstedværelse i verden,i alt ,og
i alle,og dets indre forvandlende og
helbredendelivgivende kraft.
Her har selv de trykte ikoner en
viktig funksjon.
Og vi alle et stort utbytte av denne
påminnelsen.
Kategorier
- FREDS SMYKKER i edelsten
- ROSENKRANSER UTVALG
- Se alle med sølv perler
- Første Kommunion rosenkranser
- Se alle med edelstener
- Se alle med naturlig elvesteiner
- Se alle med gulldouble
- Se alle med sølvdouble.
- Se alle med krystall perler
- Se alle med treperler
- Se alle bronse rosenkranser
- Se alle med svarte perler
- Se alle med hvite perler
- Se alle håndknyttede
- Se alle til barn
- Se alle med stål perler
- Se alle rimelige
- ROSENKRANSER MED EDELSTENER
- EKSKLUSIVE ROSENKRANSER
- SWAROVSKI SØLVROSENKRANSER
- ARMY ROSENKRANSER
- BRONSE og TRE ROSENKRANSER
- ROSENKRANS velg deler selv!!
- ROSENKRANSER TIL BIL
- MIDDELALDER KOPI BØNNEKRANSER
- ORTODOKSE BØNNEKRANSER
- CHI RHO SMYKKER
- OM KELTISK KULTUR OG KORS
- KELTISKE KORS SMYKKER
- ARMENSKE KORS SMYKKER
- KOPTISKE KORS
- VIKING KORS
- MIDDELALDER KORS
- ORTODOKSE KORS
- KORS SMYKKER
- RAV KORS
- SAINT DAMIANO KORS
- KORS ARMBÅND
- EKSKLUSIVE LÆR ARMBÅND
- HERRE AVDELINGEN
- TRENDY LÆRARMBÅND
- MANSJETTKNAPPER
- EKSKLUSIVE SMYKKE KAMÈER
- FAVNEKORS SMYKKER
- EKSKLUSIVE KORS SMYKKER
- SWAROVSKI KORSSMYKKER
- BABYSMYKKER
- ARMBÅND BABY
- DÅPSSMYKKER
- BARNESMYKKER
- HJERTE SMYKKER
- TRO HÅP og KJÆRLIGHET SMYKKER
- KJÆRLIGHETS SMYKKE
- SMÅ HJERTEVARMERE
- HJERTEROM SMYKKER
- SKATTEKISTA
- OM ENGLEVAKT
- BØNN TIL SKYTTSENGELEN
- EKSKLUSIVT KAMÈ SMYKKE
- ENGLEKAMÈ bilde medaljonger
- BILDE MEDALJONG mor- barn-familie
- FOTO MEDALJONGER med lokk
- SKYTSENGEL til VUGGE baby/barn
- ENGLEBILDER
- KLOSTER ENGLER
- SMYKKESKRIN m/ RAPHAEL ENGLER
- ENGLE SMYKKER TIL VOKSNE
- ENGLESMYKKER BABY og BARN
- ENGLER med FØDSELSMÅNEDSTEN
- ENGLER m FØDSELSMÅNED EDELSTEN, barn/baby
- ENGLEVINGE Smykker
- ENGEL MEDALJONG for kjæledyr
- OM VINGER OG FJÆR symbolikk
- FUGL SMYKKE m/RAV og EDELSTEN
- THEOTOKOS SMYKKER
- ENGEL HEALING LOMME STEN
- HVORDAN VELGE KJEDELENGDE?
- MEDALJONGER UTVALG
- ARMBÅND MED MEDALJONGER
- SKYTSHELGEN MEDALJONG FOR BARN
- VERNE HELGEN MEDALJONGER
- SKYTTSENGEL medaljong / perlekrans til bil
- KRISTUS monogram SMYKKER
- FREDS DUE/ HELLIG ÅND MEDALJONGER
- ST MICHAEL MEDALJONGER
- ST MIKAEL MEDALJONGER barn
- MARIA MEDALJONGER
- MIRAKEL MEDALJONGER
- ST JUDAS TADDEUS MEDALJONG
- ST BENEDIKT MEDALJONG
- ST CHRISTOPHER MEDALJONGER.
- ST NIKOLAS MEDALJONG
- ST NIKOLAUS MEDALJONG FOR BARN
- ST GEORG MEDALJONG
- ST JOSEF MEDALJONG
- HELLIG OLAV SMYKKER / MEDALJONG
- OM OLAV DEN HELLIGE
- PILEGRIM SMYKKER
- OM ORTODOKSE IKONER
- IKONER MED NORSKE HELGNER
- ORTODOKSE IKONER
- IKON KORT fra NORSK KLOSTER
- KOPTISKE IKONER
- KIRKE KUNST
- DEN GODE HYRDE bilder
- VEGG ROSENKRANSER
- VEGG KORS / KRUSIFIKS
- VEGGKORS for BARN
- Kundehenvisning
- SHAMROCK SMYKKER
- FISK ICHTHYS SMYKKER
- FORVANDLINGSSMYKKER
- ANKER SMYKKER